EEN IDEE WERD EEN OBSESSIE. EN DAT IS ONZE BASIS GEWORDEN.
Het verhaal van Bose
Je kunt natuurlijk zeggen dat we het bekendst zijn vanwege onze audioproducten. Maar onze echte passie? Continu nieuwe en betere oplossingen realiseren. We dromen altijd van dingen die beter zijn en bedenken manieren om deze dingen te bereiken. Maak de eerste 50 jaar van vernieuwingen bij Bose mee, van de eerste noise cancelling-hoofdtelefoons voor consumenten tot een revolutionaire stoelophanging voor langeafstandsrijders.
Bekijk de film The Gift, geregisseerd door Academy Award®-winnaar Morgan Neville (Beste Documentaire in 2014: 20 Feet from Stardom).
HET BEGIN
Het verhaal van Bose begint met een jongen die gefascineerd is door elektronica, dingen uit elkaar haalt, probeert uit te vogelen hoe ze werken en ervan droomt ze ooit zelf uit te vinden.
Radioreparatie
Als tiener bouwde Amar Bose al een succesvolle radioreparatieservice op vanuit zijn ouderlijk huis. 'We hingen bordjes op in alle kleine hardware-winkels waar mijn vader zijn geïmporteerde spullen verkocht', vertelde dr. Bose ooit eens aan een interviewer. 'Op de bordjes stond: 'Wij repareren radio's'. Mensen leverde hun radio's in de winkel af en ik nam ze mee naar huis om ze te repareren. De winkels kregen 10% van de opbrengst. Ik had een afspraak met mijn vader dat als mijn cijfers goed bleven, ik maar vier dagen per week naar school hoefde en hij een briefje zou schrijven dat ik hoofdpijn had of zoiets. De leraren wisten dit allemaal. Het was altijd op een vrijdag en op maandag vroegen ze me dan: 'Hoeveel radio's heb je gerepareerd, Bose?''
HET BEDRIJF
Gedurende zijn tijd aan MIT verzamelde dr. Bose een aantal octrooien en in plaats van de licenties aan andere bedrijven te verlenen, besloot hij ze te houden en zijn eigen bedrijf te starten.
De eerste jaren
Naarmate het bedrijf vorm kreeg, ontstond er een discussie over de naam van het bedrijf. Uiteindelijk zei Y. W. Lee, een van de MIT-mentoren van dr. Bose, op zijn gebruikelijke '2+2'-manier: 'Laten we eens nadenken over de kenmerken die we in de naam willen terugzien. We willen niet aan een specifieke technologie of industrie worden gekoppeld omdat we niet weten wat we in de toekomst willen doen. De naam moet in veel verschillende talen uit te spreken zijn en we moeten er een handelsmerk van kunnen maken. En het zou ideaal zijn als hij maar één lettergreep heeft.' Iedereen moest lachen omdat ze wisten dat hij een naam voorstelde zonder deze uit te spreken: 'Bose'.
De eerste werknemer van Bose was een van de studenten van dr. Bose: Sherwin Greenblatt. Hij werd uiteindelijk voorzitter van het bedrijf van 1985 tot 2001. “In de eerste jaren vervulde dr. Bose zijn onderwijstaken aan het MIT en werkten wij aan onze contracten met de overheid. ’s Avonds kwamen we bij elkaar voor onze ‘tweede dienst’ en werkten we aan de audio-ideeën”, vertelt Greenblatt.
Psychoakoestiek
Psychoakoestiek is de studie naar hoe geluid wordt beleefd. Dit ligt ten grondslag aan hoe Bose audioproducten maakt en is zelfs terug te voeren op de geboorte van het bedrijf. Dr. Bose zag dat de specificaties van andere luidsprekers alleen informatie gaven over hoe ze zijn muziek lieten klinken, maar niet over hoe hij de muziek zelf ervaarde.
Tijdens een college aan MIT gaf dr. Bose ooit het volgende voorbeeld: 'Als je engineers in een ruimte plaatst en ze de taak geeft om vervorming te verminderen, werken ze daar jarenlang met plezier aan. Maar er is één belangrijke vraag: heeft dit iets te maken met perceptie? De vervorming kun je dan wel op metertjes aflezen, maar is misschien helemaal niet hoorbaar. En als die niet hoorbaar is, is wat je doet dan wel de moeite waard, het technische doel daargelaten?'
De 2201 speaker was onze eerste Direct/Reflecting-luidspreker en maakte de weg vrij voor het legendarische 901 speaker system.